De visie van Kids Care PLUS gastouder Sanne
Hoe zorg ik ervoor dat uw kind zich veilig voelt in mijn kinderopvang, dat ik uw kind iets te bieden heb in zijn/haar ontwikkeling, dat ik uw kind vaardigheden meegeef om te leren omgaan met andere kinderen en dat ik uw kind waarden en normen bijbreng?
Missie
Kids Care PLUS gastouder Sanne biedt opvang aan kinderen van 0 tot 4 jaar afkomstig uit het gebied van de gemeente Westland. Ik geef kinderen de ruimte met elkaar te spelen te leren en te genieten, waarbij er oog voor elkaar is en de veiligheid voorop staat. Zelf hecht ik veel waarde aan de samenwerking met ouders want een goede samenwerking met ouders verhoogt de kwaliteit.
Rust, reinheid en regelmaat vind ik heel belangrijk in de opvoeding van een kind. Verder is het van belang dat het kind zich veilig en geborgen voelt. Dit probeer ik te bereiken door lief, eerlijk maar zeker ook door consequent te zijn.
In mijn visie zijn ouders altijd eindverantwoordelijk voor de zorg en opvoeding. Maar samen met hen wil ik uitvoering geven aan de zorg en opvoeding van hun kind(eren).
Ik vind dat
• elk kind waardevol en uniek is
• elk kind talenten heeft
• elk kind anderen nodig heeft om zich te ontwikkelen
Daarom bied ik een kind aandacht en geborgenheid in een warme huiselijke sfeer. Ik leer de kinderen samen spelen en samen te delen.
Naast de ontwikkeling op sociaal vlak krijgt het kind tijdens de opvang mogelijkheden om zich te ontwikkelen op emotioneel, motorisch, creatief en cognitief niveau. Dit doe ik door met de kinderen spelletjes te doen, knutselwerkjes te maken, boekjes te lezen en liedjes te zingen; er is tijdens de kinderopvang genoeg te doen.
Buiten zijn is voor mij ook belangrijk. We gaan samen wandelen en bijvoorbeeld naar een speeltuin of kinderboerderij.
Op de volgende manier zet ik mijn pedagogisch handelen in en zorg ik ervoor dat ik de vier basisdoelen (emotionele veiligheid, persoonlijke competentie, sociale competentie, waarden en normen) bereik in mijn kinderopvang.
Om mijn pedagogisch handelen te onderbouwen houd ik de 4 opvoedingsdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven.
Ik zal ze je op een eenvoudige wijze uitleggen met het plaatje van een huis:
Emotionele Veiligheid (EV) is de basis, zoals de fundering van een huis.
Een kind kan zich bij mij veilig voelen omdat ik er altijd probeer te zijn zodat het kind niet steeds een ander gezicht hoeft te zien. Ook de aanwezigheid van andere kinderen maakt het gezellig en mijn huis is niet te groot waardoor de kinderen weten waar ze alles kunnen vinden. Door dit alles ontstaat er een goede basis waarin het kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Persoonlijke Competentie (PC) is als een muur van een huis. Dit geldt ook voor de Sociale Competentie (SC) dit is tevens een muur van een huis.
Ik bouw samen met het kind aan zijn eigen “muren” binnen de opvang. Het kind kan persoonlijk en sociaal groeien. Door duidelijke “regels” te hanteren binnen de opvanglocatie begrijpen kinderen waar zij aan toe zijn en zijn ze vrij om te kunnen ontwikkelen met passend speelgoed, spelletjes spelen met de gastouder of iets dergelijks waar het individuele kind behoefte aan heeft. Zo leren ze ook dat ze andere kinderen moeten respecteren als zij een andere mening over iets hebben.
Waarden & Normen (W&N) dekt onze culturele grenzen en alles wat we belangrijk vinden om als een persoon je staande te houden in de maatschappij, als een dak van een huis.
Eigenlijk gaf ik dit al een beetje aan bij het vorige doel, ieder kind mag zijn eigen mening en behoefte voor bepaalde activiteit hebben. Niets is goed of fout hierbij. Zo leren kinderen dat ze elkaar moeten accepteren hoe ze zijn. En dat betekend dat je soms ook eens een spelletje of activiteit mee doet die je zelf nooit zou kiezen en ontdek hierbij hoe leuk het eigenlijk is als je gezellig met zijn allen bezig bent.
Opvoedingsdoel
| In de interactie tussen mij en het kind |
Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid | Naam: Sanne Schoneveld- van Paassen Naam huisgenoten: Roy Schoneveld (mijn partner), Djoann en Faylinn Schoneveld (mijn dochters) Communicatie: Ik vind een open, eerlijke, duidelijke en aangepaste communicatie naar niveau erg belangrijk. Verder ben ik gewend om elkaar aan te kijken tijdens de communicatie. En om emotionele veiligheid te bereiken bied ik de zorg via een dagindeling. De dagindeling wordt later in het document toegelicht. |
Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie | Ik zou het kind stimuleren in zijn of haar kunnen doormiddel van complimenten te maken en het positief stimuleren van gewenst gedrag.
|
Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie | Ik zou het kind begeleiden in de interactie met elkaar. Door het spel uitdagend te maken en de kinderen uitnodigen om mee te doen. En positief benaderen. Hoe fijn het is om met elkaar te delen en samen te spelen. |
Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen | Als uw kind iets goed doet, leuks doet, iets gemaakt heeft, iemand geholpen heeft, beloon ik het kind door positieve aandacht, zoals een compliment, een duim omhoog, een applaus of een knuffel, of het kind mag zijn favoriete bezigheid doen. Ik help het zelfvertrouwen van de kinderen te ontwikkelen, door hen positieve aandacht en complimenten te geven. Ik stimuleer de kinderen om zelf(standig) iets te doen, om iets tenminste te proberen. Ik ben enthousiast als een kind iets op zijn eigen wijze doet of probeert. Op deze wijze stimuleer ik gewenst gedrag. Vanzelfsprekend zijn er ook momenten waarop een kind gedrag vertoond dat ik niet goed vind. Dan zal ik pedagogisch reageren bijv. door het kind aan te spreken, uit zijn spel te halen/ even afleiden met als doel het ongewenste gedrag uit te doven. In de beleving van het kind krijgt hij dan straf. En ik zou uitleggen waarom het niet gewenst was en wat er nu verwacht wordt. Agressie tegenover een ander kind of tegen mij wordt niet geaccepteerd. Ik zou het kind eerst aanspreken/waarschuwen en uitleggen waarom dit gedrag niet gewenst is en bij herhaling zou ik het kind een time out bieden op een stoeltje bij het traphekje voor een 2 a 3 minuutjes. Daarna uitleggen om welke reden de time out was ingezet en indien mogelijk excuus laten aanbieden aan de betrokkenen van de geuite agressie. Er zijn een aantal huisregels
|
Opvoedingsdoel | In de binnen- en buitenruimte |
Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid | De volgende ruimtes worden gebruikt voor de opvang. Dat zijn de ruime woonkamer met aparte speelhoek die ingericht is voor de leeftijd van de doelgroep. Een voor- en achtertuin en de zolder waar de kinderen rustig kunnen slapen. |
Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie | Als herkenbaar plekje is er een aparte kinderspeelhoek ingericht compleet met keukentje en hierbij behorend speelgoed. Verder kan de bank aan de kant en de salontafel waardoor er een grote open ruimte is waardoor er voldoende beweegruimte ontstaat. En er is een grote eettafel aanwezig waaraan geknutseld/gespeeld kan worden. |
Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie | Er zijn verschillende hoekjes in de ruimte waar kinderen in kleine groepjes en met zijn allen iets kunnen ondernemen. |
Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen | Doormiddel van de huisregel even opruimen als je iets anders gaat pakken of voor een eet en drink moment hou je de ruimte leefbaar en aangenaam. Natuurlijk kunnen er uitzonderingen zijn maar deze worden dan duidelijk aan de kinderen uitgelegd en de reden waarom er een uitzondering is. |
Opvoedingsdoel | In de groep |
Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid | Ik hanteer een minimum van 8 uur per aangevraagde dag en minimaal 16 uur per week. (Afwijkende wenstijden eventueel bespreekbaar.) Op deze manier kan ik rekening houden met de groepssamenstelling en wordt er rust gecreëerd zodat de groepssamenstelling niet te veel wisselt. |
Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie | Door samen te eten, spelen en op te ruimen gebruik ik de groep als leeromgeving en geef ik complimenten aan gewenst gedrag. |
Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie | Door elkaar uit te laten spreken en aan tafel te wachten totdat iedereen klaar is. Ontstaan er gesprekken en deze kun je sturen en begeleiden door gerichte vragen te stellen en kinderen uit te nodigen om aan het gesprek deel te nemen. |
Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen | In het kringgesprek is er ruimte om leermomenten en levensopvattingen te bespreken. Ik simuleer de kinderen deel te nemen en geef hun de ruimte om uit te spreken en er op toe te zien dat de kinderen die willen de mogelijk krijgen om iets te vertellen. |
Opvoedingsdoel | Met het activiteitenaanbod |
Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid | Door structuur en rust te bieden doormiddel van een dagindeling aan te houden is er houvast en herkenning aan de onderdelen waar de dag uit zal bestaan. Zo is er voldoende ruimte voor individueel en samenspel. En om kind de rust te bieden zodat het zich kan concentreren maak ik gebruik van de grote ruimte en de verschillende hoekjes zodat de andere kinderen op een andere plek hun eigen spel kunnen uitvoeren. |
Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie | Ik heb speelgoed per activiteit gesorteerd dit biedt duidelijkheid en dan is het materiaal beter toepasbaar in een bepaald thema, zo kan er afgewisseld worden met het aangeboden speelgoed. Ik probeer op zo een breed mogelijk ontwikkelingsgebied de kinderen te stimuleren. Er is ook verschillend materiaal in huis aanwezig wat als pre-scholing kan dienen. Zo ook het programma AAP!
|
Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie | Door kinderen samen in een speelhoek uit te nodigen om samen te spelen wordt het fantasiespel gestimuleerd. Verder is er in huis een verkleed box aanwezig en allerlei verschillend speelgoed. En kunnen ze buiten in de speeltuin zich heerlijk met elkaar uitleven.
|
Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen | In de wijk zijn er verschillende speeltuinen, een binnenspeeltuin, kinderboerderij verder is er een park en het winkelcentrum allemaal op loop afstand. |
Opvoedingsdoel | Met het spelmateriaal |
Zo bereik ik een gevoel van emotionele veiligheid | Er is duidelijk wie het speelgoed mag gebruiken en waar het speelgoed gebruikt mag worden. Omdat het speelgoed wat beneden staat in de speelhoek voor alle kinderen bestemd is. Wat in de kasten staat is niet voor de kinderen van de opvang bedoelt behalve met mijn toestemming. |
Zo stimuleer ik de ontwikkeling van persoonlijke competentie | Door het speelgoed af te wisselen wordt er een interesse gecreëerd. Ik probeer het aangeboden speelgoed per thema af te stemmen. En verder let ik op dat er een evenwicht ontstaat in het aangeboden speelgoed tussen dat wat voor meisjes bestemd is en dat voor de jongentjes. Zo zal het speelgoed bijdragen aan de ontwikkelingsfase en de leeftijd van de kinderen zodat het bijdraagt aan fysiek en geestelijk spel.
|
Zo stimuleer ik de ontwikkeling van sociale competentie | Door te vragen aan de kinderen en te observeren waar ze graag mee spelen. En dit aanbod zo nodig verder uit te breiden en tijdig om te wisselen.
|
Op deze manier stimuleer ik de ontwikkeling in het eigen maken van waarden en normen | De afspraken over het kiezen en gebruiken van het speelgoed. Is dat er om de beurt gekozen kan worden. Na het spelen wordt het opgeruimd en er wordt niet opzettelijk speelgoed kapot gemaakt. Verder is er een keukentje aanwezig met apparatuur enz. dit speelgoed sluit aan bij het alledaagse leven. |